OBJEKTIF
ü Mengeratkan hubungan silaturrahim walaupun berbeza kaum.
ü Dapat memupuk dan menyemai perpaduan di negara ini.
ü Menunjukkan teladan yang baik agar dapat mencontohi nilai-nilai murni yang baik.
ü Berbudi bahasa dan menjaga pergaulan sesama bangsa
1. Peranan
pertama yang perlu di pegang sebagai seorang pelajar seterusya sebagai seorang
remaja ialah mereka sendiri menjadi suri teladan kepada rakan-rakan sebaya.
·
Dalam hubungan
ini, setiap remaja mestilah mengamalkan dan menerapkan semangat perpaduan dalam
kalangan rakan sebaya. Mereka mesti menunjukkan sikap saling menghormati
rakan-rakan yang berbeza latar belakang budaya dan agama. Contohnya, remaja
perlu menghormati amalan dan anutan agama rakan-rakan.
2.
Di samping itu
mereka perlu mengelakkan diri daripada membangkitkan isu-isu yang sensitif dan
dapat menaikkan kemarahan rakan-rakan dari bangsa dan agama yang lain.
·
Setiap
perselisihan pendapat hendaklah diatasi secara bijaksana dan berhemah, bak kata
pepatah seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus tepung tidak
berselerak. Oleh yang demikian, remaja perlu menjadi suri teladan untuk memupuk
semangat perpaduan.
3.
Selain itu,
sebagai seorang pelajar dan remaja juga hendaklah menghayati dan mengambil
iktibar daripada sejarah negara.
·
Hal ini
demikian kerana banyak peristiwa yang berlaku dalam sejarah tanah air dapat
dijadikan iktibar supaya sesuatu yang buruk dapat dihindarkan. Sebagai contoh,
tragedi 13 Mei 1969 merupakan satu detik hitam dalam sejarah yang berlaku
akibat semangat perpaduan yang rapuh dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum.
Ahli falsafah George Santayana mengatakan orang yang melupai sejarah akan
melakukan kesilapan yang sama. Oleh itu, remaja hari ini hendaklah diterapkan
dengan pengetahuan sejarah secara lebih serius. Dengan mempelajari, memahami,
menghayati, dan mengambil iktibar daripada sejarah, maka mereka akan menjadi
warganegara yang lebih bertanggungjawab, rasional, dan berhemah tinggi dalam
kehidupan di dalam sebuah negara majmuk seperti Malaysia. Jadi remaja mestilah
mengambil iktibar daripada sejarah sebagai pemangkin semangat perpaduan yang
jitu.
4.
Selanjutnya,
sebagai seorang remaja dan pelajar juga hendaklah mengelakkan diri daripada
mementingkan diri dan bersikap etnosentrisme.
·
Sikap
etnosentrisme ialah sikap yang mementingkan kelompok etnik sendiri. Sikap
seperti ini akan menjejaskan hubungan dengan kaum-kaum lagi di negara ini.
Remaja perlu menghayati dan mengamalkan Gagasan 1 Malaysia yang menekankan
aspek perpaduan secara tuntas ke arah pembentukan sebuah negara yang progresif.
Mereka juga perlu menerima segala perbezaan yang wujud antara kaum di negara
ini dengan hati yang terbuka. Contohnya, remaja tidak harus menyentuh isu-isu
sensitif seperti hak istimewa sesuatu kaum yang sudah termaktub dalam perlembagaan.
Mereka hendaklah mengamalkan sikap di mana bumi dipijak, di situlah langit
dijunjung. Jika semangat ini dapat diamalkan oleh semua remaja dan juga
pelajar, nescaya negara kita akan terhindar daripada sebarang malapetaka akibat
perpaduan yang rapuh.
5. Golongan pelajar
perlulah belajar dan menghayati sejarah negara agar dapat memahami erti
perpaduan negara.
·
Sebagai satu daripada langkah untuk mewujudkan permuafakatan bangsa,
Kementerian Pelajaran Malaysia telah mewajibkan pelajar-pelajar agar lulus
dalam matapelajaran sejarah di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai
tahun 2013.Langkah tersebut diharapkan dapat menyedarkan anak-anak bangsa
tentang akibat kurangnya perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat. Mengetahui
dan memahami peristiwa yang berlaku dalam sejarah negara seperti tragedi
berdarah 13 Mei 1969, sudah tentu golongan muda dan belia akan lebih menghargai
perpaduan dan keharmonian yang dikecapi selama ini. Pemahaman rakyat Malaysia
tentang sejarah tanah air dapat menyemai semangat perpaduan dalam diri mereka.
Video diatas menunjukkan peranan pelajar dalam mewujudkan perpaduan melalui integrasi budaya
Video diatas menunjukkan pendidikan memupuk perpaduan di malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan